Een nieuw plan implementeren is niet makkelijk. Het succes ervan hangt sterk samen met het draagvlak onder de medewerkers. Of het nu een veranderplan, een nieuwe bedrijfsstrategie of beleidsplan is. Hoe zorg ervoor dat je collega's goed weten wat het inhoud en dat ze er achter staan? Een duidelijke persenatie van het plan speelt hierin een balngrijke rol. Met een heldere animatievideo zorg je dat iedereen die nieuwe bedrijfsstrategie of het nieuwe beleidsplan begrijpt én hier enthousiast over is.
Maak werknemers ambassadeurs van jouw plannen
Het succes van een jaar- verander- of strategisch plan hangt samen met hoe deze wordt gedragen in de organisatie. Vaak heeft het management het plan opgesteld en moet het daarna uitgevoerd gaan worden. Duidelijke communicatie is hierbij essentieel. Zo zorg je ervoor dat dingen niet als verrassing komen, maar mensen begrip hebben voor de noodzaak en doelen van het plan. De slagingskans is vaak hoger als mensen het gevoel hebben dat ze meengenomen worden in de plannen. Wanneer je mensen enthousiast weet te maken voor het plan, zullen zij zich er ook eerder achter scharen. Een animatie laten maken helpt hierbij en zorgt dat mensen overtuigd zijn van de plannen en deze zelf ook uitdragen. Zo maak je van medewerkers echte ambasadeurs.
Duidelijke communcatie met een uitleganimatie
Een goede presentatie van jouw beleidsplan is dus erg belangrijk en valt of staat met duidelijke communicatie. De meest plannen zijn vrij theoretisch en abstract. Echte papieren tijgers waar wel muziek in zit, maar wat niet altijd aantrekkelijk is om te lezen. Een mooie oplossing hiervoor is het maken van een uitleganimatie. Deze vat de kern van je bedrijfstrategie of veranderplan samen in een begrijpelijk verhaal én maakt dit visueel. Zo begrijpen mensen beter wat je plan inhoud en is het makkelijker hen daarvoor warm te maken. Het is een laagdrempelige manier om meer te leren over het plan. Ook is een uitleganimatie makkelijk te delen met je collega's.
Voordelen van een animatievideo voor het creëren van draagvlak:
- Het vat de kern van je plannen samen.
- Het maakt je plannen visueel en begrijpelijk.
- Creëert begrip en draagvlak bij mensen.
- Maakt mensen enthousiast.
Gebruik de kracht van beeld
De kracht van een animatievideo is het visuele en verhalende karakter ervan. Het vertaalt vaak vrij droge informatie van een jaarplan naar een verhaal dat meer context creëert, waardoor het meer gaat leven bij mensen. Ook is beeld een veel aantrekkelijkere manier van informatie tot je nemen dan puur tekst. Zo komt de boodschap beter over. Door je bedrijfsplan visueel te maken, speel je ook in op de verbeelding van mensen. Zo is het makkelijker om hun intresse te wekken en hun aandacht te behouden.
Daarnaast kun je in de stijl van je animatie ook nog het e.a. kiezen om je boodschap te versterken. Met een meer realistische stijl maak je dingen heel concreet, terwijl een abstractere stijl bijvoorbeeld weer meer inspeelt op de verbeelding van mensen. Op het gebied van animatiestijlen is er dus veel mogelijk. Door de juiste stijl te ontwikkelen, versterk je jouw boodschap.
In de animatievideo voor Woonplus werken we met sceario's
Het gebruik van storytelling in jouw animatie
Een animatievideo laten maken om jouw plan te presenteren is dus effectief. De vraag blijft natuurlijk hoe je hier precies invulling aan geeft. Hoe maak je jouw strategie, beleid of verandertraject nou visueel? Maak hiervoor gebruik van storytelling. Dit is een communicatietechniek waarbij je jouw boodschap vertaald naar een verhaal. Een voorbeeld hiervan is het werken met scenario's in de animatievideo.
Als je bijvoorbeeld draagvlak voor een veranderplan wilt creëeren, werkt het doorgaans goed om eerst een situatie te laten zien van de 'oude' situatie om daarna de nieuwe situatie te introduceren. Zo snappen mensen beter waarom verandering nodig is en staan ze eerder achter je plannen.
Dit soort scenario’s maken de verbinding die nodig is, tussen de belangrijke speerpunten in het plan en de mensen op de werkvloer. Zo’n scenario geeft werknemers antwoord op de vraag hoe ze de doelstellingen van het bedrijf in hun dagelijkse werk kunnen toepassen en vertalen.
Nieuwsgierig naar animatievideo's?
Animatievideo laten maken
Een scenario stimuleert de dialoog, omdat het werknemers in staat stelt op basis van echte situaties mee te denken. Werknemers brengen dan eigen ideeën in hoe de strategie of verandering door te voeren. De animatievideo zorgt er zo voor dat het beleidsplan gaat leven in de organisatie. Wij maken deze scenario’s zo realistisch mogelijk en helemaal op maat. We gebruiken concrete, herkenbare situaties van de werkvloer. Door te laten zien hoe die situaties er volgens de nieuwe plannen eruit zien, zorgt je voor aansluiting met de praktijk. Het effect van de nieuwe ideeën en veranderingen die in het jaarplan beschreven zijn, worden zo dus visueel en duidelijk uitgelegd.
Jaarplan van Woonplus
Deze aanpak gebruikten onze animatie studio ook voor het jaarplan van Woonplus. Deze woningcorporatie wilde het nieuwe jaar starten met een hagelnieuw jaarplan. Dit jaarplan gebruikt het thema ‘Anders kijken. Anders doen.’ Dit hield in dat de werknemers binnen WoonPlus positief kritisch naar het eigen werk gingen kijken en zo een lerende organisatie ging worden. Ook dit jaarplan stond vol met superlatieven. Wij hebben dit vertaald naar een beeldende animatie met zeven scenario’s. Deze scenario’s hebben laten zien hoe het beleidsplan er in de praktijk uit ging zien. Om de aandacht van de kijker continue vast te houden, gebruikten we halverwege een korte dialoog tussen twee personages.
Het veranderplan van Aquon wordt in deze animatievideo concreet gemaakt
Veranderplan van AQUON
Ook voor AQUON hebben wij deze strategie ingezet om hun veranderplan tot leven te brengen. AQUON wilde een professionalisering doorvoeren en had hiervoor drie kernwaardes geformuleerd. De werknemers moeten die kernwaardes omarmen, uitdragen en in hun werk tot uitvoering gingen brengen. Wij maakten voor deze uitdaging een animatie die de drie kernwaarden kort toelicht en vervolgens met een scenario tot leven brengt. In deze explanimation volgen de scenario’s elkaar chronologisch op, waarmee je een samenhangend en compleet verhaal krijgt. Ook hier maken we gebruik van dialogen tussen de personages om het geheel aantrekkelijker te maken.
Wat zijn jouw plannen?
Heb jij ook cijfers, speerpunten, doelstellingen of kernwaarden die gepresenteerd moeten worden aan alle werknemers in jouw bedrijf of onderneming? Denk er dan eens aan een explanimation laten maken om jouw jaarplan te delen en uit te dragen. Dat dit meer impact maakt dan een beleidstuk is zeker. Maar het kost natuurlijk ook meer. De kosten van een explanimation hangen samen met een aantal factoren en keuzes. Het is maatwerk dus er is voor vele budgetten een sterke video te maken.