6 uitleganimaties die je bedrijf succesvoller maken

12 januari 2023

Als bedrijf wil je succesvol zijn. Je ambities waarmaken, doelen behalen en mijlpalen bereiken. Daar werk je iedere dag hard aan en dus ben je altijd op zoek naar manieren die daaraan bijdragen. Een sterke uitleganimatie, ook wel explanimation genaamd, is zo’n effectieve marketingtool voor bedrijven. In deze blog ontdek je 6 uitleganimaties die bijdragen aan een succesvoller bedrijf en ontdek je welke animatie het meest geschikt is voor jou.

In dit artikel


1. Een uitleganimatie die jouw bedrijf pitcht

Als bedrijf pitch je regelmatig wie je bent en wat je doet. Jezelf kort en krachtig presenteren is essentieel voor het succes van je bedrijf. Of je nou met een nieuwe klant zit, een grote tender probeert te scoren of potentiële investeerders moet overtuigen. Een bedrijfsanimatie voor bedrijven is een effectieve manier om een sterke eerste indruk te maken en om mensen te overtuigen. Met zo’n explanimation leg je in korte tijd jouw toegevoegde waarde uit. Helder en duidelijk, zodat het voor iedereen meteen duidelijk is. Animatievideo’s zijn een zeer visuele tool die jouw verhaal tot leven brengt. Zo prikkel je de zintuigen van je publiek en blijft je verhaal beter hangen.

Met een bedrijfsanimatie:

  • Laat je zien wie je bent en wat je doet.
  • Welke mogelijkheden en toepassingen er zijn
  • Wat jouw onderscheidend en uniek maakt.

Ook is een bedrijfsanimatie ideaal om abstracte kenmerken van je bedrijf te visualiseren. Denk bijvoorbeeld aan een wereldwijd salesnetwerk of een overzicht van de industrieën waar je voor werkt, maar ook aan de kernwaarden van je bedrijf. Vaak zijn dit aspecten als ‘Afspraak is afspraak’ of ‘Klantgerichtheid’. Dingen die je niet altijd eenvoudig in beeld vastlegt. Met een explanimation kan dat wel. Het voorbeeld hieronder geeft een goede indruk van een uitlegnimatie die een bedrijf pitched. De animatie schetst in korte tijd de marktsituatie en het probleem van de klant om vervolgens het bedrijf en en haar oplossing voor het probleem te presenteren.

Voorbeeld: Een animatie als bedrijfspitch



2. Een explanimation die jouw dienst uitlegt

Als je een dienst aanbiedt als bedrijf verkoop je meestal expertise, een vaardigheid of een lever je een bepaalde service. Dit is niet altijd even eenvoudig uit te leggen aan de klant. Een uitleganimatie helpt je de toegevoegde waarde van jouw dienst helder te presenteren. Zo maak je de connectie tussen jouw dienst en het voordeel voor de klant direct inzichtelijk. Dat is één van de voordelen van een animatie video.

Met een explanimation

  • Leg je uit wat jouw dienst inhoud
  • Presenteer  je de voordelen van je dienst
  • Presenteer je jouw expertise en vaardigheden

Door je dienst met een uitleganimatie te presenteren maak je dus duidelijk wat een klant er aan heeft. Ook stelt het je in staat om je dienst te presenteren met een user-case. Door een animatie video laten maken, schets je in korte tijd een klantprobleem en hoe jouw dienst die oplost. Het maakt je dienst dus heel concreet.  Doordat een animatievideo abstracte voordelen uitbeeldt met duidelijke iconen, zoals een kostenbesparing, verhoogde efficiëntie of lagere downtime, blijven deze ook beter hangen. Een klant heeft dus een beter beeld van wat jouw uniek maakt en is sneller overtuigd.

Voorbeeld: Een animatie als uitleg van een dienst

 

Wil je ook een uitleganimatie?

Start hier jouw offerte.

 


3. Een uitleganimatie die jouw product demonstreert

Misschien heb je het wel eens meegemaakt. Je hebt een potentiële klant al een aantal keer uitgelegd hoe je product werkt, maar echt een goed beeld heeft de klant nog steeds niet. Pas wanneer je jouw product een keer live demonstreert, raakt de klant overtuigd. Helaas kom je daar niet altijd aan toe, vanwege tijdgebrek of simpelweg omdat de klant het toch niet ziet zitten. Als je dit herkent dan is een uitleganimatie die jouw product demonstreert een oplossing.

Met een productanimatie:

  • Demonstreer je wat jouw product kan
  • Presenteer je de unieke eigenschappen
  • Laat je zien welke voordelen je product beidt

Een uitleganimatie demonsteert je eenvoudig jouw product op een manier die iedereen begrijpt. Plaats de animatievideo op al je marketingkanalen en je geeft je klanten al bij de oriëntatie een goede indruk van wat jouw product kan. Dit maakt je marketing effectiever en zorgt voor meer leads. Ook in een sales-gesprek is een productanimatie een handige tool. Doordat je jouw verhaal direct met beeld ondersteunt ben je een stuk overtuigender en kom je professioneel over. Wil je aan de slag met een animatievideo? Dan is een goed begin om eerst voorbeelden van animatie video's te kijken. 

Voorbeeld: Een animatie als demonstratie van een product

Maak het onzichtbare zichtbaar

Het komt regelmatig voor dat de unieke kenmerken van een product moeilijk of zelfs helemaal niet vanaf de buitenkant zichtbaar zijn. De techniek zitten tenslotte binnen in je product. Met een animatievideo toon je eenvoudig de techniek en de onderdelen van je product die je normaal gesproken niet kunt laten zien. Dat kan bijvoorbeeld met een dwarsdoorsnede van je. Je doelgroep krijgt zo toch mee hoe je product werkt en waarom deze beter is dan de concurrent. Met een uitleganimatie zorg je als bedrijf dus voor een betere onderbouwing van je proposities en versterk je jouw verkoopverhaal richting de klant. Animaties zijn in veel stijlen te maken. Verdiep je in welke animatiestijlen er zijn en welke het beste passen bij jou. 

Voorbeeld: Een animatie die een interne techniek laat zien

Demonstreer een digitaal product

Ook voor digitale producten of diensten, zoals software, een digitaal platform of een apps is een explanimation de perfecte presentatietool. Zo kun je de voordelen en toepassingen uitleggen op een duidelijke, begrijpelijke en prikkelende manier. Het geeft gelijk een beeld van de mogelijkheden en wat deze voor de klant betekenen. En bied je bijvoorbeeld een demo-account aan, dan kan de uitleganimatie met een sterke call-to-action meer klanten verleiden om de demo te proberen. Zo werf je direct leads met de animatievideo.

Een veel toegepaste techniek bij het uitleggen van een digitaal product is een zogenaamde 'Avatar'. Hierbij vertalen we het digitale product naar een fictief personage. Zo maakt de uitleganimatie de app of het platform persoonlijker, waardoor mensen zich beter kunnen identificeren met het digitale product. Een avatar is één van de mogelijkheden die animaties bieden. Dingen als een Avatar, lengte van de video, animatiestijl bepalen ook de kosten van een animatievideo.

Voorbeeld: Een animatie van een digitaal product



4. Een explanimation die je klant instrueert

Een andere handige toepassing van een uitleganimatie is instructie. Hoe moeten klanten jouw product installeren of onderhouden? De tijd dat mensen een handleiding nog aandachtig doorlezen is al eventjes voorbij. Waarschijnlijk met je dit ook aan het aantal telefoontjes dat je krijgt met vragen. Met een uitleganimatie instrueer je het gebruik, de installatie of het onderhoud van jouw product eenvoudig en duidelijk.

Een instructievideo:

  • Legt uit hoe je een product installeert, gebruikt of onderhoud.
  • Helpt jouw klanten het meeste uit je product te halen.
  • Verlaagd de druk op je call- of service center.

Zo beantwoordt de instructievideo vragen van klanten en voorkom je dat er dingen verkeerd gaan. Ook verlaagd een uitleganimatie de druk op je service-desk of call-center, omdat de explanimation veel vragen wegneemt. Het bieden van een duidelijke uitleganimatie voor instructies is dus een stukje service die je aan je klant levert. Er zijn een aantal tips voor een explainmation waar je op moet letten, als je aan de slag gaat. 

Voorbeeld: Een animatie die klanten instrueert

Veilighiedsinstructies 

De instructies hoeven niet natuurlijk niet beperkt te blijven tot een product. Ook een manier van werken vraagt uitleg, bijvoorbeeld met betrekking tot veiligheid. Werk je als bedrijf met gevaarlijke stoffen, zware machines of zware materialen? Dan is het belangrijk dat je dit op een veilige manier doet. Hoe hoor je te werken? Welke persoonlijke veiligheidsmiddelen heb je nodig en wat moet je doen als het verkeerd gaat? Al dit soort aspecten leg je eenvoudig en duidelijk uit met een uitleganimatie. Veiligheidsinstructies is doorgaans vrij droge stof wat voor veel mensen een hele kluif is om zich door heen te werken. Door veiligheidsinstructies helder in beeld te brengen zorg je dat mensen minder moeite hoeven te doen om de informatie op te nemen en blijft het ook beter bij ze hangen.


5. Een uitleganimatie die je collega’s bereikt

Als bedrijf communiceer je natuurlijk niet alleen met je klanten. Ook de communicatie met je medewerkers is belangrijk. Met interne communicatie leg je nieuw beleid uit, presenteer je een nieuwe visie en breng je medewerkers op de hoogte van ontwikkelingen binnen het bedrijf. Met een uitleganimatie zorg je voor effectieve interne communicatie. Zo houd je alle neuzen dezelfde kant op en zorg je dat mensen geïnformeerd blijven. Een uitleganimatie is makkelijk te delen met iedereen binnen het bedrijf en legt abstracte onderwerpen helder uit. Het helpt om mensen enthousiast te maken, waardoor je collega’s makkelijker meekrijgt in mogelijke veranderingen.

 Voorbeeld: Een animatie voor interne communicatie



6. Een explanimation die je medewerkers opleidt

Een groeiend aantal bedrijven investeert tegenwoordig in een ‘Corporate University’. Dit is een digitaal opleidingsprogramma voor medewerkers, zodat zij zich blijven ontwikkelen. Deze ‘bedrijfsuniversiteit bevat allerlei korte workshops en lesmateriaal over uiteenlopende onderwerpen. Een explanimation is een uitstekende manier om kennis te delen. Beeld zegt meer en blijft beter hangen, waardoor een uitleganimatie e-learning effectiever maakt. Daarnaast is tekst lezen saaier en vraag het meer inspanning dan het kijken van een video. Met een explanimation verlaag je dus de drempel voor personeel om deel te nemen aan het e-learningsprogramma. Een animatievideo kan ook een kapstok zijn voor een fysieke les, workshop of cursus, waarmee je medewerkers met de animatie een introductie geeft van het onderwerp. Zo beschikken zij over de benodigde basiskennis en kun je in de cursus of workshop sneller to-the-point komen of meer de diepte in gaan.

Voorbeeld: Een animatie als intrdouctie van een e-learning

 


Welke animatie is geschikt voor jou?

Er zijn dus veel redenen waarom een animatie jouw bedrijf versterkt. Welke animatie het meest geschikt is voor jouw bedrijf hangt af van welke uitdaging je hebt. Wil je naamsbekendheid opbouwen of je bedrijf positioneren, dan is een bedrijfsanimatie de beste keus. Wil je daarentegen de verkoop van een bepaald product stimuleren, dan heb je een productanimatie nodig. Kijk dus altijd naar de uitdaging en het doel voordat je een uitleganimatie laat maken. 

Overkoepelend zorgt animatie dat je jouw boodschap duidelijker en overtuigender overbrengt. Zo maak je jouw marketing en communicatie effectiever. Wil je weten hoe een animatie ervoor jouw uit kan zien? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend advies gesprek. 

Wil je aan de slag? Zet nu de eerst stap!

Start hier jouw offerte

Uitleganimaties voor bedrijven

Wil jij scoren met videocontent? 

 

Ontdek onze succesformule


Vertel me meer. »

Video marketing
»