7 mogelijkheden van een bedrijfsfilm: wat kan er allemaal?

Door Koen vdDonk

Een bedrijfsfilm is een goede manier om op te vallen. Check. Maar de ene bedrijfsfilm doet dat beter dan de ander. Hoe zorg je nu dat jouw bedrijfsfilm extra goed is? In deze blog bespreek ik 7 mogelijkheden om een bedrijfsfilm extra mooi te maken, dankzij verschillende video technieken. In de video bovenaan deze blog zie je een compilatie van de mogelijkheden de we in huis hebben, zoals drone video en animaties. 

DRONE BEELDEN MAKEN

Het prachtige vogelperspectief van een drone video is ook altijd spectaculair. Het geeft een bedrijfsfilm extra professionaliteit en maakt indruk op de klant. Een drone is een onbemand luchtvtaartuid met met daaronder een camera. Dankzij videodrones is het gebruiken van luchtbeelden een stuk betaalbaarder geworden. Een drone video laten maken (https://www.playforward.nl/pg-24170-7-111296/pagina/dronevideolatenmaken.html) is populair. Het  geeft een bedrijfsfilm extra elan en creëren een wow-effect bij de klant. Er is strenge wetgeving voor het vliegen met een drone (https://www.playforward.nl/nw-24170-7-3652692/nieuws/wetgeving__feiten_over_het_gebruik_van_drones_particulier_en_zakelijk.html). 

ANIMATIES 
Met animaties kan je abstarcte informatie helder en aantrekkelijk visueel maken. Hoe laat je bijvoorbeeld zien dat je 50 winkels in Nederland hebt? Met motion graphics laat je een kaartje van Nederland in vliegen, poppen er 50 kleine logo’s op de kaart en huppa! Iedereen snapt het.Je kan een bedrijfsfilm aanvullen met animaties of helemaal als animatievideo laten maken (https://www.playforward.nl/pg-24170-7-72868/pagina/animatiefilmmaken.html). Hier zijn veel mogelijkheden in, zoals 2D animaties, 3D animaties of motion graphic animaties. 

SUPER SLOW MOTION
Yep, dat is geen gewone slow motion. Met gewoon beeldmateriaal kom je eigenlijk beeld te kort voor een echt mooie slow motion. Huh, hoezo? Ik leg het uit. Een videocamera schiet 25 frames per seconde. Bij een slow motion rek je die seconde op. Met hetzelfde aantal beelden moet je dus meer tijd overbruggen. En tja, dat ga je zien. Bij een super slow motion gebruik je een hogesnelheidscamera die maar liefs 200 frames per seconde filmt. Het beeld kan dan extra vertraagd worden en de slow motion is veel soepeler. Een super slow motion ziet er spectaculair uit en is een beeld dat je niet vaak ziet. En dus valt de bedrijfsfilm (https://www.playforward.nl/pg-24170-7-48258/pagina/bedrijfsfilmmaken.html) dan extra op.

STEADY-CAM
Een steady-cam is apparatuur die de camera stabilisereerd. Je hebt hier verschillende technieken in, zoals een DJI OSMO of GIMBALL. Met dit soort apparatuur kan je lopende shots maken zonder dat ze schokkerig zijn. Je kan nu prachtige stabiele shots maken waarbij het voelt of de camera zweeft. Dit soort beelden combineren ook mooi in combinatie met drone beelden, omdat een vergelijkbare technieken gebruikt om de camera onder de drone te stabilieren. Het gevoel dat je zweeft kan je dan mooi doortrekken van de lucht naar de grond. 

STOCKVIDEO
Stockvideo’s zijn videofragmenten die je koopt van een beeldbank. Stockvideo is beeldmateriaal dat lastig is om te maken. Wil je bijvoorbeeld beelden van een internationale haven? Toestemming is dan vaak een probleem. Gewoon bij een beeldbank kopen dus. Vaak zijn stockvideo’s spectaculaire beelden. Er worden bijvoorbeeld veel luchtshots en super slow motions gebruikt. Met stockvideo valt de bedrijfsfilm extra op dankzij indrukwekkend beeldmateriaal. En dat zonder de kosten en de organisatie. Kijk eens op Shutterstock.com (http://www.shutterstock.com/video) voor voorbeelden.

INTERACTIEVE VIDEO
Er zijn ook mogelijkheden om een bedrijfsfilm interactief te maken. In een interactieve video zitten interacties voor de kijker. Denk bijvoorbeeld conversie interacties, zoals een contactformulier in de video. Ook zijn er interacties waarmee je de bedrijsfilm creatief onderscheidender maakt, zoals het toevoegen van kijkroutes waar de kijker uit kan kiezen. Deze kijkroutes kunnen bijvoorbeeld over verschillende producten gaan.  De kijker bepaalt dan zelf over welk product men meer wilt weten en kiest die betreffende kijkroute. Een interactieve video laten maken (https://www.playforward.nl/pg-24170-7-111206/pagina/interactievevideo.html) is een manier om op een unieke manier je bedrijf te presenteren. 

ACTEURS
In een bedrijfsiflm is het vertellen van een goed verhaal. En in bijna alle verhalen spelen mensen een rol. Meestal is figuratie van klanten of medewerkers voldoende, maar sommige verhalen vragen om meer. Wil je dat verhaal geloofwaardig overbrengen? Huur dan acteurs in. Amateuristische acteerprestaties doen afbreuk aan de bedrijfsfilm. Goede acteurs zorgen dat het verhaal echt overkomt en zo impact maakt bij je klant.

HOE KIES JE WAT WEL EN WAT NIET?
Het gebruik van extra mogelijkheden heeft invloed op de kosten van een bedrijfsfilm (https://www.playforward.nl/nw-24170-7-3523914/nieuws/wat_zijn_de_kosten_van_een_bedrijfsfilm_maken.html). En budget is nooit eindeloos. Hoe maak je keuze tussen kwaliteit en budget? Wij hanteren altijd de regel dat we alleen extra mogelijkheden gebruike als dit een duidelijk meerwaarde heeft om het verhaal beter over te brengen. Op die manier weet je zeker dat je de bedrijfsfilm niet onnodig complex maakt.  
 

Al deze mogelijkheden maken een bedrijfsfilm extra mooi. Maar er zijn meer factoren die het succes van een bedrijsfilm bepalen. Zo is het heel belangrijk dat je een goed verhaal vertelt. Een bedrijfsfilm zonder sterk verhaal, maakt geen impact. Ook is het van belang dat er een goede publicatieplan voor een bedrijfsfilm (https://www.playforward.nl/nw-24170-7-3488906/nieuws/10_tips_voor_de_publicatie_van_een_bedrijfsfilm.html) is. Denk dus ook na over deze factoren als je over de bedrijfsfilm nadenkt.

Drone-Schagen Drone-Schagen