Google zet in op Social Search

12 januari 2012

Google maakt search en search advertising ’social’ door Googel+ functies aan de zoekresultaten en Adwords advertenties te koppelen. Vanaf de lancering van Google+, die de concurrentie moet aangaan met Facebook, heeft Google al de intentie gehad search ’social’ te maken. Gisteren is dit weer een stap dichterbij gekomen.

Google+ in het kort
Google Plus lijkt erg op Facebook: men heeft een profiel, die mensen kunnen volgen. ’Plussen’ of ’+1’ is de tegenhanger van een ’like’. 

Social Search
Gebruikers kunnen zoekresultaten ’+1’. Dit kon al vanaf de lancering van Goolge+ en fungeert als een soort graadmeter voor de populariteit van het zoekresultaat. 

Google brengt Social Search nu een stap verder. Ben je ingelogd op je Google+ account, dan worden de zoekresultaten in Google beïnvloed door jou Google+ netwerk. Heeft jou netwerk websites, afbeeldingen of video’s geplust aansluitend op jou zoekopdracht, dan verschijnen die in jou zoekresultaten. Zo krijg je dus eigenlijk gepresonaliseerde zoekresultaten op basis van je netwerk. 

Google+ en Adwords 
Met SEA werkt het net even anders. Als bedrijf kan je jou Google+ bedrijfsprofiel koppelen aan je Adwords advertentie. Deze wordt dan weergegeven in je advertentie onder je gewone boodschap. Door er op te klikken gaan gebruikers naar je Google+ profiel. Deze klik is gratis. Je kunt dus nu via Adwords leads generen naar je website en volgers werven voor je Google+ profiel. Op Google+ werk je natuurlijk aan je branding. 

Resultaat
Wat de resultaten van deze ontwikkelingen zijn, moeten we nog even afwachten. Het hangt allemaal af van de populariteit van Google+. Gaan veel mensen het gebruiken, dan gaan adverteerders hier ook zeker op inspelen. 

Een idee waar nu al meegespeeld wordt, is om bijvoorbeeld je zoekresultaat te laten +1 door opinieleiders met veel volgers. Hiermee worstelt jouw zoekresultaat zich in zijn netwerk en hun zoekresultaten. Voor SEA kan het aantal +1 bijvoorbeeld je conversie verhogen, omdat het een soort goedkeuring geeft van andere gebruikers.

Google+ en Online Video
Ook hier kan het aantal +1 een positief effect hebben. Wordt jou video geplust, dan kan deze in de Google zoekresultaten komen van het netwerk van de plusser. Ook zal je video stijgen in de YouTube zoekresultaten als je veel +1 hebt. Je video blijkt immers interessant. Wellicht komt Google in de toekomst met meer koppelingen met YouTube. We houden het in de gaten. 

Handige links

Artikel over Social Search op Marketingfacts.nl

Artikel over Google+ en Adwords op Marketingfacts.nl

Op deze website meer informatie over Videomarketing

Benieuwd hoe wij onderscheidende films maken?

Introductiepakket ontvangen

Google zet in op Social Search

Wil jij scoren met videocontent? 

 

Ontdek onze succesformule


Vertel me meer. »

Video marketing
»