YouTube Marketing: hoe meet je resultaat?

27 januari 2014

Cijfers worden steeds belangrijker, ook voor marketing. Waar we vroeger aan een goed idee genoeg hadden, wordt er tegenwoordig gerekend op aantoonbaar resultaat. Return on Investment (ROI) is het toverwoord. Het kwantificeren van het effect van marketing activiteiten heeft door de digitalisering handen en voeten gekregen. We kunnen online na genoeg alles meten en dat laten we niet na. Binnen disciplines als content marketing is het meten van resultaten essentieel. Online video speelt bij dit soort disciplines een grote rol, waardoor we YouTube Marketing steeds meer terug zien in de marketing mix van bedrijven. Maar hoe meet je het resultaat op YouTube? YouTube Analytics helpt je daarbij. Met deze blog help ik je op weg met de 5 belangrijkste statistieken.

Aantal weergave 

Het aantal weergave op YouTube geeft je een indruk of de video effectief is en ook echt kijkers heeft. Pas wel op. Het vertelt ons niks over wie deze kijkers zijn en hoe lang ze hebben gekeken. Met adverteren op YouTube zie je de weergave bijvoorbeeld snel stijgen, maar dit zegt niet hoe succesvol de video is. Gebruik daarom de onderstaande cijfers voor een volledig beeld. 

Publiek 

Wie je kijkers zijn laat zien of de video het juiste publiek bereikt. YouTube Analytics geeft leeftijd, geslacht en geografie weer. Zo controleer je of de persoonskenmerken van de kijkers op YouTube hetzelfde zijn als die van je klanten. Is het gros van jouw klanten tussen de 45 en 55 jaar, dan doe je iets niet goed als 80% van de kijkers tussen de 25 en 35 jaar is.

Kijkersloyaliteit

Hoe lang men de video op YouTube kijkt geeft een idee of het verhaal dat je vertelt aanslaat bij de doelgroep. Het is hierbij wel essentieel om te weten of je het juiste publiek bereikt. Anders kan je geen zuivere conclusies trekken. Bereik je het juiste publiek, dan is de kijkersloyaliteit een waardevolle statistiek. Als kijkers snel afhaken dan is of je verhaal niet relevant of je vertelt het verkeerd. Dat er mensen afhaken is niet te voorkomen. Het mooie van YouTube Analytics is dat het ook inzicht geeft wáár men afhaakt. Met een lijndiagram wordt voor iedere seconde getoond hoeveel van de kijkers nog steeds kijken. De pieken en dalen in deze lijn zijn interessant, want die geven aan wat de kijker wel en niet interessant vindt. 

Verkeersbronnen 

Alle wegen leiden naar YouTube. Veel in ieder geval. YouTube Analytics vertelt je ook hoe men de video heeft gevonden. Is dat via een externe website of direct op YouTueb via een zoekopdracht? Dit schets een beeld van wat de succesvolle kanalen zijn voor publicatie en welke zoektermen belangrijk zijn. Zo kan je jou publicatie-strategie bijsturen, zodat je de volgende video weer succesvol lanceert. 

Betrokkenheid

YouTube is onderdeel van de social media. Interactie met je publiek is dus essentieel. Het is de beste manier om vast te bepalen hoe goed (of slecht) je het doet. Beoordelingen van de video zijn fijn, maar het is een te plat cijfer. Het vertelt je niet wát de kijker precies leuk of niet leuk vindt. Reacties op je YouTube-video zeggen velen malen meer. Hieruit kan je opmaken wat er speelt bij het publiek en welke aspecten van de video aanspreken of schokken. Door een goed YouTube bedrijfskanaal op te zetten, stimuleer je de betrokkenheid van kijkers door ze uit te nodigen om abonnee te worden. 

YouTube Analytics geeft inzicht in de resultaten van je YouTube activiteiten. Zo toon je de ROI van YouTube Marketing aan. Nog beter: de ROI kan je zo ook verbeteren. Leer van succes en van fouten. Online bestaat er geen ‘One-Way-Fits-All’ aanpak. Experimenteer en durf creatief te zijn, maar zorg vooral dat je meet!

Meer blogs over YouTube Marketing 

> Hoe maak ik een YouTube bedrijfskanaal?
> Adverteren op YouTube: zin of onzin?
> Hoe scoor ik op YouTube - Video Seo

Benieuwd hoe wij onderscheidende films maken?

Introductiepakket ontvangen

YouTube Marketing: hoe meet je resultaat?

Wil jij scoren met videocontent? 

 

Ontdek onze succesformule


Vertel me meer. »

Video marketing
»