Als marketeer is een eigen podcast starten een slimme zet. Het biedt veel voordelen waardoor een podcast goed werkt als marketingmiddel. Podcast zijn immens populair, ook in Nederland. Bijna de helft van alle Nederlanders luister naar podcasts. Voor de marketing van je bedrijf is het dus een mooie kans. In dit artikel ontdek je 10 voordelen waarom een eigen podcast een goed idee is.
In dit artikel ontdek je deze voordelen:
- Bereik je eigen publiek
- Creëer verbinding en vertrouwen
- Bouw aan een expertimago
- Profiteer van spin-off content
- Netwerken en connceties opbouwen
- Lange termijn investering
- Minder concurrentiegevoelig
- Kans voor SEO en zichtbaarheid
- Publiek converteren tot klant
- Podcast zijn betaalbaar
- Podcaststudio of op locatie
De definitie van een podcast is een audio-aflevering die op verzoek van de luisteraar (on-demand) wordt uitgezonden via online platformen. Podcast zijn relatief nieuw, maar onderzoeken laten zien dat het steeds populairder wordt bij het publiek. Zo luistert bijna de helft van de Nederlanders naar podcasts en zitten hier ook opvallend veel jongeren bij. Hierdoor worden podcasts ook steeds vaker gebruikt in marketing of als kanaal om te advereren. Ontdek meer over het fenomeen van podcasts op Frankwatching.
1. Bereik je eigen publiek
Met podcasts bereik je jouw eigen publiek. Luisteraars kiezen bewust om een podcast te luisteren. Dit maakt hen meer betrokken. Er zijn ook veel kanalen waarmee je de podcast kan verspreiden en promoten, zoals Spotify, YouTube en social media.
2. Creëer verbinding en vertrouwen
In een podcast vertellen mensen verhalen, delen zij expertise en geven hun mening. Het is gesprek zoals je die zelf ook vaak hebt thuis of op werk. Dit maakt podcast persoonlijk en intiem, waardoor je een band opbouwt met luisteraars. Een podcast is vaak 20 minuten of langer dus de interactie met je publiek is langdurig. Zeker vergeleken met de vluchtige social media is dit een kracht. Je bouwt zo dus aan een vaste groep luisteraars die je vertrouwen en leren kennen.
Dit is een podcast over creatieve B2B marketing opgenomen in onze podcaststudio.
3. Bouw aan een expertimago
Met een podcast deel je waardevolle inzichten, bespreek je trends en toon je jouw expertise. Hierdoor bouw je met iedere aflevering aan je imago als expert in je vakgebied. Dit versterkt je geloofwaardigheid en geeft je een sterke positie ten opzichte van concurrenten. Dit is zeker een trend in B2B marketing: aan een sterk expertise imago werken. Podcasts zijn daar het perfecte middel voor.
4. Profiteer van spin-off content
Een podcast opnemen, creëert ook kansen voor spin-off content. Doordat een podcast vaak 20+ minuten is, kan je hier veel meer uithalen door slim te ‘recyclen’. Zeker als je naast audio ook nog video opneemt. Op die manier kan je de podcast delen via Spotify, maar ook YouTube. Door de leuke en interessant fragmenten te selecteren en als losse, korte video te knippen, creëer je ook direct waardevolle content voor social media. Daarmee promoot je de podcast én ook direct jezelf weer als expert.
Door Ai-tools te gebruiken, kan je van een podcast een transcript maken. Dit is een uitgeschreven tekst van het gesprek. Dat is weer een sterke basis voor een blog. Op die blog kan je verwijzen naar de podcast of sluit de YouTube video van de podcast in. Ai-tools is een trend in video en er zijn ook tools die je helpen snippets maken ondertitelen. Door een podcastproductie slim in te richten, maak je de productie van content dus efficiënter en haal je er het maximale uit.
Dit is een voorbeeld van een snippet:
een kort fragment omgezet tot social media video.
5. Netwerken en connecties opbouwen
Een podcast biedt ook een mooie gelegenheid om te netwerken. Vaak worden in podcast gasten uitgenodigd. Dit zijn bijvoorbeeld experts, klanten of ervaringsdeskundig. Doordat je met een podcast veel van dit soort mensen spreekt, bouw je dus waardevolle connecties op. Je gaat met hen echt een inhoudelijk gesprek aan over een gemeenschappelijke interesse, waardoor je sneller een sterke relatie opbouwt.
6. Lange termijn investering
Een podcastaflevering blijft te beluisteren zolang jij als maker de aflevering online houdt. Dit betekent dus dat over tijd steeds meer mensen jouw podcast kunnen ontdekken, waardoor je publiek blijft groeien. Je maakt zo dus een blijvende impact op je marketing. Hierdoor is een podcast een lange termijn investering.
7. Minder concurrentie(gevoelig)
Podcasts zijn populair en er komen er steeds meer, maar vergeleken met blogs en social media is er relatief weinig concurrentie. Er valt dus veel te winnen al je een slim thema kiest, de juiste mensen uitnodigt en actief de podcast promoot. Een podcast starten is niet moeilijk, maar nogal meer werk dan een blog schrijven. Een concurrent doet je dus niet zomaar na, zeker niet als jij al een thema geclaimd hebt en een eigen publiek hebt opgebouwd.
8. Kans voor SEO en zichtbaarheid
Doordat een podcast via veel kanalen te verspreiden is en ook de basis vormt voor allerlei extra content biedt het ook een mooie kans om je zichtbaarheid en SEO te versterken. Deel bijvoorbeeld via social media allerlei korte fragmenten uit de podcast. Als mensen daarop reageren, kan zich dat snel verspreiden. Heb je gasten in de podcast, dan kan je hun ‘taggen’ voor extra bereik. Zet de podcast om in een blog en pas hier de juiste SEO-technieken op toe, dan werk je op die manier ook aan je vindbaarheid. Sluit voor extra ‘SEO-punten’ de podcastaflevering zelf als YouTube-video in op de blog, want Google is gek op pagina's met videocontent.
Een podcast kan je opnemen in een podcaststudio met professionele audio en video.
9. Publiek converteren tot klant
Doordat luisteraars je leren kennen en weten wat je doet, zijn zij eerder geneigd om zaken met je te doen. Ze vertrouwen je al en daardoor kan je over tijd het publiek van je podcast gaan converteren tot klanten. Dit moet je niet overdrijven en er een grote verkoopshow van maken, maar een podcast is wel een mooi medium voor aankondigingen en acties. Je kan ook voor ‘zachte’ conversies gaan, zoals vragen of luisteraars zich willen inschrijven voor je nieuwsbrief of je volgen op social media
10. Podcast zijn betaalbaar
Een podcast kost geld, maar het is wel een betaalbare investering. Voor een bescheiden investering kan je zelf microfoons en andere apparatuur aanschaffen. Een andere optie is om een podcastbedrijf in te huren. Dan wordt alles voor je geregeld. Een podcast laten maken start dan vanaf een paar honderd euro. Ook dat is dus nog goed op te brengen. Als je de podcast vervolgens gebruikt voor allerlei spin-off content, zoals blogs en social media video's, dan haal je er het maximale uit.
Podcaststudio of op locatie
Ga je een podcastberijf inschakelen dan heb je keuze uit twee opties: een studio of op locatie. Een voordeel van een podcaststudio is dat jezelf niets hoeft te doen. Je gaat naar de studio en daar staat alles klaar. Je neemt plaats en je kan starten. Een voordeel van een podcast op locatie is dat je zelf kan kiezen waar je de podcast houdt en dus een unieke of relevante plek kan kiezen. Dat kan de podcast een extra uniek karakter geven. Ook een podcast op locatie praktisch zijn als je veel deelnemers hebt. Dan is het soms makeklijker dat je een centrale plek kan kiezen. Bij Playforward bieden we beide opties.