Het geheim van een goed script: onze scriptmethode.

22 april 2020

Veel mensen weten best goed wat ze willen vertellen, oftewel wat hun boodschap is. Maar hoe vertaal je die ideëen naar een sterke film of animatie? In deze blog beantwoorden we die vraag door uit te leggen hoe onze beproefde script-methode werkt.

Wat is een script?
Een script is de uitgeschreven versie van een bedrijfsvideo en beschrijft wat de kijker ziet en hoort. Zo bevat het script bijvoorbeeld de gesproken tekst en wat er in beeld gebeurt. Het script moet aan alle betrokkenen duidelijk maken hoe de film of animatie wordt. Tijdens de productie is het script leidend in alles wat er geregeld moet worden, zoals de filmlocaties, de cast en de attributen.

In het script staat wat de kijker ziet en hoort.
Script Schrijven

Bepaal eerst de strategie van je film
Allereerst moet een script aansluiten bij het doel, de doelgroep, de boodschap en de kanalen waarvoor de film of animatievideo gemaakt wordt. Zorg dus dat je dit eerst duidelijk in kaart hebt, want dit geeft al een goede richting voor de invulling van je script.

Onze beproefde script-methode

Als je de strategische kant van je animatie of bedrijfsfilm op orde hebt, is de volgende stap het bepalen van de inhoud. Wij gebruiken hiervoor onze beproefde script-methode. Onze methode is gebaseerd op het kijkgedrag van mensen en werkt met een eenvoudige matrix.

De methode geeft invulling aan een film of animatie van ongeveer 100 seconden. Deze lengte is namelijk perfect om een boodschap overtuigend over te brengen zonder dat de meeste mensen afhaken. Uiteraard kun je er altijd voor kiezen om een langere film of animatie te maken, maar dan zul je ergens halverwege de romp de spanningsboog van de kijker opnieuw moeten activeren. Hoe je dit doet, daarover later meer. 

De methode werkt met een aantal basisprincipes die invulling geven aan het script. Deze principes zijn: opbouw, functie, verhaal en lengte.

De matrix van onze beproefde script-methode.

Opbouw: waarom het kop-romp-staart model?
Om te beginnen moet het script een duidelijke opbouw hebben. Hiervoor hanteren we het kop-staart-romp model. Dit is een bekend en veelgebruikt model voor veel soorten verhalen, denk bijvoorbeeld aan een presentatie of een nieuwsbericht. En dus ook voor een promotievideo. Waarom? Al deze verhalen hebben één ding gemeen: een ontvanger met beperkte tijd, aandacht en interesse. Het kop-staart-romp model past daarom uitstekend bij het kijkgedrag dat mensen online vertonen. Op internet is aandacht schaars en kortstondig. Statistisch onderzoek laat zien dat de meeste mensen in de eerste 20 seconden van een video afhaken. In dit tijdsbestek bepaalt men namelijk of de video relevant is voor hen. De statistieken laten zien dat na de eerste 20 seconden veel minder mensen afhaken. Het is dus belangrijk dat je in die 20 seconden (de kop) de kijker grijpt, je ze de volgende 70 seconden vasthoudt (de romp) en in de laatste 10 seconden (staart) nog eens herinnert aan de afzender.

Het kijkgedrag van mensen.
Online kijkgedrag

De kop: hoe grijp je de aandacht?

Door goed te beginnen, haken minder mensen af en houd je langer de aandacht vast. Onze beproefde script-methode begint dus altijd met een sterke, prikkelende openingsscène waar de doelgroep zich in herkent. In de openingsscène introduceren we een ‘conflict’. Je wilt namelijk niet direct alle vragen van je kijker beantwoorden, maar juist een vraag of probleem introduceren waar de kijker vervolgens het antwoord of de oplossing voor wilt weten.

De romp: hoe behoud je de aandacht?
Dat antwoord of die oplossing vertellen we vervolgens in de romp. We beginnen daarvoor met het introduceren van de afzender, dus je bedrijf of merk. Dit moet kort zijn, niet langer dan 10 seconden. In rest van de romp brengen we jouw oplossing naar voren en hoe deze het probleem uit de kop tackelt. Zo bewijs je de claims die je maakt en is je verhaal overtuigend.

De staart: hoe zet je aandacht om in actie?
Nu de kijker overtuigt is, gebruiken we dit momentum om de kijker te activeren. Dit betekent dat we aansturen op een vervolgactie. Dit kan van alles zijn en hangt af van de strategie die je eerder voor de animatie of film bepaalt hebt. Denk bijvoorbeeld aan contact opnemen of aanmelden of simpelweg een website bezoeken.

Nieuwsgierig naar een eigen bedrijfsvideo?

Bedrijfsvideo laten maken

 


De boodschap

De juiste opbouw en de juiste functie, geeft nog geen antwoord op wat de boodschap van de video moet zijn. Om dat te bepalen, vul de volgende  vijf simpele onderwerpen: Waarom, Wat, Wie, Hoe en waar. En ja, ik zeg bewust 'simpel'.  Aandacht op het internet is schaars en kortstondig. Je boodschap moet daarom ook simpel zijn. Zo komt je boodschap beter binnen en blijft deze beter hangen. Het is dus ook belangrijk dat je niet te veel wilt overbrengen. Voorkom dat je de kern van je boodschap verhult in een rookgordijn van allerlei onbelangrijke details. Door je aan bovengenoemde onderwerpen te houden, vatten we in 100 seconden de essentie van je verhaal.

Ieder onderwerp heeft een eigen plek in de kop-staart-romp structuur. Zo begin je bijvoorbeeld vrijwel nooit met ‘Wie’. Dat is in de meeste gevallen voor een kijker nog helemaal niet relevant. Weet je nog? In de kop moet je duidelijk maken 'Waarom' je boodschap relevant is voor de kijker. Dat is zelden van wie de boodschap afkomtig is. Er is niet echt een vaste volgorde waarin je de onderwerpen moét vertellen. Dit hangt af van je doel en strategie. Er is wel een volgorde die over het algemeen het meeste voorkomt: Waarom, wat, wie, hoe en waar.

Prikkel met ‘Waarom’ in de kop
Open je film met het 'Waarom'. Dit is bijvoorbeeld een probleem dat je doelgroep heeft, zoals: 'In de zomer heb ik last van muggen in huis'. Het kan ook een situatie zijn, bijvoorbeeld: 'Ik heb een lange dag gewerkt en geen zin om te koken'. Of het is een behoefte, denk aan: 'Ik wil altijd en overal toegang hebben tot mijn favoriete muziek'. Het ‘Waarom’ is de reden waarom jouw boodschap er voor de kijker toe doet. Het is belangrijk dat dit een herkenbaar probleem, situatie of behoefte is voor je doelgroep. Je doelgroep is dus ook altijd de hoofdpersoon van je promotiefilm. Vanuit hem of haar vertel je jouw verhaal. Bedenk maar eens; als jij niet aangesproken voelt door een boodschap, besteedt je er dan aandacht aan? Nee. Sterker nog, dan valt de boodschap je niet eens op. Zorg er dus voor dat je doelgroep zich identificeert met je 'Waarom', want dan grijp je hun aandacht en blijven ze kijken. We gebruiken het ‘Waarom’ dus om in de kop een zogenaamd 'Conflict' te creëren. Dit is belangrijk, want dit geeft je als het ware het plot van je verhaal: een hoofdpersoon zit ergens mee en hoe lost diegene dat op? 

Interesseer met ‘Wat’ en ‘Wie’ in het begin van de romp
Daarna is het de beurt aan ‘Wat’. Dit is de oplossing voor het conflict dat je in de kop hebt geïntroduceerd. De 'Wat' is jouw propositie, dus jouw product of dienst. Voor het probleem van de muggen in huis, is de 'Wat'; een hor. Voor de situatie waarin iemand na een werkdag geen zin heeft om te koken, is de 'Wat'; eten bestellen. Voor de behoefte om overal je favoriete muziek te luisteren, is de 'Wat'; een muziek-streamingdienst.

In het begin van de romp noemen we ook even kort de ‘Wie’. In bovengenoemde voorbeelden zijn dat dus; horren.nl, thuisbezorgd, en Spotify. Doordat je hier de ‘Wat’ en de ‘Wie’ aan het ‘Waarom’ koppelt, heb je na 30 seconden de kern van je boodschap overgebracht. Iedere kijker die hier nu afhaakt, heeft in ieder geval de belangrijkste elementen van je boodschap mee gekregen. 

Overtuig met ‘Hoe’ in het vervolg van de romp
Nadat je de 'Wat' en de 'Wie' hebt aangestipt, is het tijd voor ‘Hoe’. In dit deel van de romp vertellen we hoe jouw propositie het probleem van de kijker oplost. We leveren in feite bewijsvoering voor de claims die we maken. Dit kunnen de voordelen van je product zijn, maar bijvoorbeeld ook een werkproces, kwaliteitsnormen of de samenstelling van je team. Bij de 'Hoe' gaat het erom hoe de 'Wat' het 'Waarom' oplost. In de voorbeelden hierboven is de 'Hoe' van horren.nl hun gebruiksvriendelijke webshop waar je eenvoudig horren op maat besteld en snel in huis hebt. Voor thuisbezorgd is de 'Hoe' het grote aantal aangesloten restaurants, snackbars en toko's, waarbij je direct een bestelling plaatst. En voor Spotify is de 'Hoe' hun uitgebreide bibliotheek aan muziek, waarin je zelf eenvoudig playlists kunt maken.  

Activeer met ‘Wat’ en ‘Wie’ en 'Waar' in de staart
We sluiten vervolgens weer af met ‘Wat’ en ‘Wie’. Zo zorgen we voor een krachtige herhaling van de propositie en de afzender. De 'Wat' is namelijk hetgeen wat de kijker moet willen hebben. Dit is ook gelijk de brug naar het activeren van de kijker voor een vervolgactie. De vervolgactie moet concreet en kort zijn met een duidelijk voordeel voor de kijker.

Stelregels

Tijdens het schrijven van het script houden we een aantal stelregels in gedachte, ook wel gouden tips voor storytelling met video. Dit helpt om het verhaal zo sterk en boeiend mogelijk te maken.

Denk vanuit de kijker
We denken en schrijven altijd van uit jouw doelgroep. Hiervoor vertalen we jouw proposities naar een concreet voordeel voor de kijker. Een groot magazijn is bijvoorbeeld wel een indrukwekkend beeld, maar een kijker legt niet direct de link met snelle levering. Tijdens het scrhijven van het script leggen we dus altijd de nadruk op hoe jouw proposities de behoefte van de klant invult.

Een verhaal gaat altijd over mensen
Mensen zijn essentieell in je verhaal. We zijn tenslotte sociale wezen en spiegelen onszelf aan anderen. De kijker identificeert zich niet met een object, maar met een persoon. Ookal draait je verhaal dus om een product, een dienst of een evenement, het gaat altijd om hoe mensen dit beleven. In het script schrijven we daarom altijd een hoofdpersoon en/of figuranten die deze beleving overbrengen. Daarnaast trekt een gezicht de aandacht. Als je dus je product toont, werkt het goed om hier dus ook een persoon bij in beeld te zetten. Dit houdt de aandacht van de kijker langer vast.

Raak de kijker met emotie
De grote kracht van film en animatie is dat het beleving creëert. Je kunt er mensen mee raken en daarmee laat je een blijvende indruk achter. Het is daarom belangrijk dat je een overkoepelend thema kiest dat inspeelt op een bepaalde emotie. Dit thema dient als een soort jas waarin je de eerder genoemde onderwerpen verpakt.

Een goed begin is het halve werk
Het is een cliché, maar daarom niet minder waar: een goed begin is het halve werk. En dat geldt ook voor films. Een geslaagde film begint altijd met een sterk script. Het is niet voor niets het startpunt van vrijwel iedere productie en waar vervolgens elke creatieve beslissing op gebasseerd wordt. Daarnaast zorgt het script  dat iedereen precies weet wat er gemaakt moet worden. Zo sluit het eindresultaat aan bij wat de klant graag wilt.

Zelf aan de slag

Als je de principes en stelregels van onze beproefde script-methodes volgt, schrijf je gegarandeerd een goed script. Als je het moeilijk vind om te beginnen, raad ik aan om eerst een scene-overzicht op papier te zetten. Schrijf in 1 zin op wat de essentie van de scene is. Zo zet je een structuur neer die je dan verder uit kunt werken.

Benieuwd naar onze diensten?

Diensten

Beproefde Script-methode

Ken je het geheim
van succesvolle video's? 

 

Aanpak voor succesvolle video's.


Vertel me meer. »

Video marketing
»