12 tips voor het maken van een bedrijfsfilm

Een goede bedrijfsfilm presenteert je bedrijf overtuigend en maakt impact op je klanten. Maar hoe maak je zo’n bedrijfsvideo? Het begint bij het uitwerken van een sterk verhaal. Met deze handige tips zorg je ervoor dat je een ijzersterke boodschap hebt en maximaal impact maakt.

 

DOE EERST INSPIRATIE OP!

Er is al veel gemaakt, dus je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Doe daar je voordeel mee. Bekijk veel voorbeelden (https://www.playforward.nl/onswerk) en let op wat jij goed vindt. Archiveer de favorieten, zodat je deze als inspiratie kunt gebruiken. Wil je nu meteen inspiratie opdoen? Bekijk de voorbeelden bovenaan deze pagina!

 

BEKIJK JE BEDRIJF VANUIT JE KLANT.

Het lijkt misschien vreemd, maar een bedrijfsfilm draait eigenlijk niet om je bedrijf. Het gaat uiteindelijk om je klanten. Het heeft weinig betekenis om alleen maar te laten zien wat je doet. Dat raakt je klanten niet. Zij willen weten: “What’s in it for me?” Bedenk daarom goed wat je klanten belangrijk vinden. Met welke problemen lopen ze en welke oplossingen biedt je als bedrijf? Vertaal sterke punten van je bedrijf in concrete klantenvoordelen. Bijvoorbeeld, je  bedrijf heeft een grote voorraad. Goed, maar wat heeft de klant eraan? Nou, dat jij hierdoor snel levert! Dat is het klantvoordeel dat je moet communiceren.

 

GEBRUIK STORYTELLING VOOR MEER BELEVING. 

De term ‘storytelling’ zegt het eigenlijk al: vertel een verhaal. Met een goed verhaal creëer je beleving en geef je de boodschap betekenis. Ga voor het verhaal van je bedrijf opzoek naar jou toegevoegde waarde: wat drijft jou, waarom doet je bedrijf er toe? Val niet in de valkuil door alleen maar te vertellen wat je doet, juist ook waarom. Dit zie je bijvoorbeeld terug in onze voorbeeld bedrijfsvideo’s bovenaan dit artikel. Voor Nering Bogel - een bedrijf dat putten en afvoeren maakt - is de overkoepelende meerwaarde dat zij wateroverlast helpen voorkomen. En AQUON - een instituut voor wateronderzoek voor de waterschappen - zorgt voor veilig water. Om een goed verhaal te vertellen, moet je structuur aanbrengen. Dankzij structuur is je boodschap beter te volgen én makkelijker te onthouden. Gebruik voor de bedrijfsvideo (https://www.playforward.nl/pg-24170-7-48258/pagina/bedrijfsfilmmaken.html) een duidelijke kop-romp-staart opbouw. Deze opbouw zie je ook goed terug in de voorbeelden van Nering Bogel en AUQON. 

 

ACTIVEER DE KLANT IN DE EERSTE 20 SECONDEN. 

De kop van het verhaal – ongeveer de eerste 20 seconden van de bedrijfsvideo – is cruciaal. Dan bepalen klanten namelijk of ze het de moeite waard vinden om verder te kijken. Begin dus niet met een logo, hoe logisch dit ook lijkt. In de tijd dat het logo in beeld is, zijn kijkers al verveeld. Je moet klanten in die eerste 20 seconden dus activeren, anders klikken de meesten de weer weg. Dit noemen wij bij Playforward (https://www.playforward.nl/pg-24170-7-48146/pagina/onlinevideomarketing.html) de 20-seconden-regel. Maar hoe activeer je klanten dan? Zorg dat je een herkenbaar probleem of situatie schetst waardoor ze zich aangesproken voelen. Dat is reden genoeg om te blijven kijken. Presenteer je bedrijf of product vervolgens als de oplossing. Op die manier prikkel je klanten en maak je de bedrijfsfilm extra overtuigend. In onze voorbeeld bovenaan dit artikel zie je hoe we dit doen. In plaats van bij bijvoorbeeld Nering Bogel direct over hun producten te praten, beginnen we met een interessante opening die aanspreekt en zo de aandacht vasthoudt. Hetzelfde doen we ook bij de bedrijfsfilm van AQUON. 

 

HOUD JE BOODSCHAP SIMPEL.

Een goed verhaal is altijd simpel. Hoe lastiger het is om te begrijpen, hoe sneller we onze aandacht verliezen en hoe minder overtuigend het is. Zorg daarom dat de bedrijfsfilm een simpel verhaal vertelt. Een goede aanpak hiervoor is om zaken terug te brengen naar de kern. Wat is nu ‘buttom-line’ waar het om draait?

 

MAAK EEN KORTE BEDRIJFSVIDEO. 

Tijd is schaars, zeker online. Een korte bedrijfsfilm laten maken (https://www.playforward.nl/pg-24170-7-48258/pagina/bedrijfsfilmmaken.html) is daarom essentieel. Hoe langer, hoe lastiger het is om de aandacht vast te houden tot het einde. Een goede lengte is 1 tot 2 minuten. Om de boodschap binnen die tijd over te brengen, is het essentieel dat je keuzes maakt en details durft weg te laten. Houd in gedachte dat je niet alles hoeft te vertellen en vooral klanten nieuwsgierig moet maken naar meer.

 

VERTEL JE VERHAAL IN ACTIEVE VORM. 

De manier hoe je het verhaal vertelt, is minstens zo belangrijk als het verhaal zelf. Vertel altijd in actieve vorm en vermijdt zo veel mogelijk de leidende vorm. Met activerende teksten is je verhaal kortweg krachtiger. Bijvoorbeeld: “Dit levert u veel op.” klinkt sterker dan “Dit kan u veel opleveren.”. Gebruik ook altijd spreektaal in plaats van schrijftaal dat je in brochures gebruikt. Woorden als ‘echter’ of ‘immers’ staan echt op de zwarte lijst!

 

DURF TE CLAIMEN DAT JE GOED BENT. 

Je moet overtuigd zijn van jezelf en durven claimen dat je ergens de beste in bent. Nuanceer niet, want dat haalt de kracht uit de boodschap. Dit geldt zowel voor de voordelen van je bedrijf als voor je woordkeuze. Vermijdt woorden als ‘vaak’ of ‘meestal’. Dat soort woorden brengen in gedachte meteen de zin mee ‘maar niet altijd’ en vlakken je boodschap dus af.

 

ZORG DAT JE TIJDLOOS BLIJFT. 

Een goede bedrijfsvideo gebruik je jaren. Op die manier kan je de kosten voor een bedrijfsfilm (https://www.playforward.nl/nw-24170-7-3523914/nieuws/wat_zijn_de_kosten_van_een_bedrijfsfilm_maken.html) over meerdere jaren terug verdienen. Zorg daarom dat je de boodschap tijdloos maakt en vermijdt informatie die verjaren, zoals het 50-jarig bestaan. Dit soort informatie verkort de houdbaarheid. Onnodig, want het is makkelijk te vermijden. Gebruik bijvoorbeeld de tekst “Sinds 1950” als je het over de bestaansperiode van het bedrijf hebt.

 

BESEF DAT DE BEDRIJFSFILM NIET OP ZICHZELF STAAT. 

Een bedrijfsvideo staat niet op zichzelf; het is onderdeel van je complete marketing. Zorg daarom dat het goed aansluit op je overige uitingen, zoals website en brochures. Zo versterkt het elkaar en krijg je een consistente communicatie. Dit geldt zowel voor de inhoud als de vorm.

 

BEWAAR HET MONTAGE-PROJECT VAN DE BEDRIJFSVIDEO. 

Je bedrijf staat niet stil. Zorg daarom dat het ruwe beeldmateriaal en de montage bewaard worden na oplevering. Als er dan toch wat verandert, bijvoorbeeld het logo, dan kan dit simpel bijgewerkt worden. Spreek met het video marketing (https://www.playforward.nl) bureau af om het beeldmateriaal en de montage een aantal jaren te bewaren.

 

MAAK DE BEDRIJFSFILM GOED VINDBAAR.

Gek genoeg zien we het nog steeds vaak dat bedrijven eigenlijk niet goed hebben nagedacht over de publicatie. Bedrijfsfilms blijven daarom vaak een beetje verstopt. Zonde! Werk van te voren een eenvoudig publicatie plan voor de bedrijfsfilm (https://www.playforward.nl/nw-24170-7-3488906/nieuws/10_tips_voor_de_publicatie_van_een_bedrijfsfilm.html) uit. Wat niet mag ontbreken: een prominente plek op de website, uploaden op Youtube met een slimme, aantrekkelijke titel en delen via social media.  

DSC_0651 DSC_0651